دانش اطلاعاتی

تلفیق خبر دانش اطلاعاتی

ارزيابي چالش‌ها رژیم صهیونیستی در سال 2022 از نگاه موسسه صهيونيستی «مطالعات امنيت ملی»

مهم‌ترين چالش‌های رژيم صهيونيستی در سال جاری ميلادی توسط موسسه صهيونيستی مورد بررسی قرار گرفت.

ارزیابی چالش‌های رژیم صهیونیستی در سال 2022 از نگاه موسسه صهیونیستی «مطالعات امنیت ملی»
موسسه صهیونیستی «مطالعات امنیت ملی» به تازگی ارزیابی راهبردی سالانه خود برای اسرائیل (2022) را با عنوان «زمان تصمیم» در 80 صفحه منتشر كرده كه در آن مهم‌ترین چالش‌های رژیم صهیونیستی برای سال جاری میلادی مورد بررسی قرار گرفته‌ است.
چكیده این ارزیابی به شرح ذیل است:
- در آغاز سال 2022، اسرائیل گرفتار ناسازگاری و عدم تجانس بین قدرت نظامی، پویایی اقتصادی، و قدرت تكنولوژیكی خود و شدت چالش‌های سیاسی، امنیتی شده است. این چالش‌ها یك تهدید راهبردی بسیار پیچیده و نگران‌كننده برای اسرائیل است؛ تهدیدی كه به دلیل فقدان یك چشم‌انداز راهبردی جامع و دوراندیشانه برای مقابله با آنها تشدید می‌شود.
- اسرائیل با سه چالش اساسی روبروست:
** اول؛ «ایران»، كه بی‌امان به دنبال قابلیت‌های هسته‌ای است و همزمان به طور پیوسته توانایی خود را برای تهدید اسرائیل از طریق شلیك گسترده و دقیق از چندین جبهه در آن واحد تقویت می‌كند.
** دوم؛ «خطرات مهم تشدید تنش در جبهه فلسطین»، از جمله تجزیه تشكیلات خودگردان، فقدان حاكمیت در سرزمین‌های{اشغالی} و لغزش خطرناك به سمت یك كشور دو ملیتی، كه هویت اسرائیل و مشروعیت بین‌المللی آن را تضعیف می‌كند.
** سوم؛ «در داخل اسرائیل»، جایی كه شكاف‌های بین‌بخشی، قطبی‌شدن سیاسی و از دست رفتن اعتماد به نهادهای دولتی تهدیدی جدی برای انعطاف‌پذیری اجتماعی و امنیت بلندمدت اسرائیل ایجاد كرده است.
- مقابله با این تركیب از چالش‌ها مستلزم كنار گذاشتن پارادایم‌های منسوخ دهه گذشته و تدوین یك استراتژی به‌روز و جسورانه است كه مستلزم ابتكارات جدید و تمایل به اتخاذ تصمیم‌های قوی و حتی خشن است.
ـ در انجام این كار، اسرائیل باید نه تنها به قدرت نظامی خود، بلكه به قدرت نرم، با استفاده از نقاط قوت اثبات‌شده خود در علم و فناوری، و همچنین در زمینه‌هایی مانند نمك‌زدایی آب و كشاورزی هوشمند كه مورد نیاز منطقه است، تكیه كند.



 

پیوندها

ستاد خبری : 113

بازرسی و رسیدگی به شکایات : 22844076 - 021

صندوق پستی : 3457-16765 و 1974-16765

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وزارت اطلاعات است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
اگر در محيط زندگی و شغلی خود اسناد طبقه بندی شده و محرمانه دولتی را يافتيد، مراتب را به تلفن 113 ستاد خبری وزارت اطلاعات گزارش دهيد و يا اسناد را به صندوق پستی 113 بيندازيد.