دانش اطلاعاتی

تلفیق خبر دانش اطلاعاتی

سکوت اسرائیل در قبال ایران

جروزالم پست: نفتالی بنت، نخست وزیر (اسراییل) بدون حمایت سیاسی داخلی و اعتبار بین المللی نمی تواند کار زیادی در مورد توافق با ایران انجام دهد.

چکیده:
در سال 2015، نفتالی بنت - که در آن زمان وزیر کابینه بنیامین نتانیاهو بود - یکی از بزرگترین مخالفان برجام بود و چیزی که مردم همیشه به خاطر نمی آورند این است که وقتی نتانیاهو در مارس سال 2015 به واشنگتن رفت تا با کنگره علیه این توافق صحبت کند، بنت نیز در پایتخت ایالات متحده بوده و بین استودیوهای مختلف تلویزیونی می دوید تا علیه این دستاورد دیپلماتیک برجسته باراک اوباما صحبت کند. اما امروز این معادله تغییر کرده و در حالی که بنت هنوز هم به طور واقعی با این توافق مخالف است اما دیگر منافع سیاسی برای مقابله با آن را ندارد.
مشروح:
جروزالم پست؛ 11 فوریه
تفسیر- سکوت اسرائیل در قبال ایران نشان دهنده ضعف سیاسی بنت است
نویسنده: یاآکوف کاتز
نفتالی بنت، نخست وزیر ( اسراییل ) بدون حمایت سیاسی داخلی و اعتبار بین المللی نمی تواند کار زیادی در مورد توافق با ایران انجام دهد.
در وین، جهان در مسیر امضای یک توافق فاجعه بار با ایران قرار گرفته و در اورشلیم، سکوتی کر کننده حکمفرما شده است.
چند کلمه اعتراضی که گاه و بیگاه از سوی رهبران اسرائیل شنیده می‌ شود آنقدر کم و دیر به دیر است که نمی‌ تواند تأثیر واقعی بر توافقی داشته باشد که با «طولانی‌ تر و قوی‌ تر» بودن آن چیزی که دولت یهود در ابتدا خواسته بود، فاصله زیادی دارد. در واقع باید گفت که توافقی که در راه است کوتاه تر و ضعیف تر خواهد بود و این تقریبا به معنای یک تسلیم شدن کامل در برابر ایران است و از آن جایی که ایران زمان گریز هسته ای خود را به چند ماه کوتاه می کند، این اسرائیل است که در نهایت بهای آن را خواهد پرداخت.
در ظاهر در اسرائیل این سکوت شگفت انگیز است. در سال 2015، نفتالی بنت نخست وزیر اسراییل - که در آن زمان وزیر کابینه بنیامین نتانیاهو بود - یکی از بزرگترین مخالفان برجام بود.
و چیزی که مردم همیشه به خاطر نمی آورند این است که وقتی نتانیاهو در مارس سال 2015 به واشنگتن رفت تا با کنگره علیه این توافق صحبت کند، بنت نیز در پایتخت ایالات متحده بوده و بین استودیوهای مختلف تلویزیونی می دوید تا علیه این دستاورد دیپلماتیک برجسته باراک اوباما صحبت کند.
دلیل حضور بنت در واشنگتن در همان روز دو چندان بود. او واقعاً با این توافق مخالف بود و دو هفته بعد در خانه با یک انتخابات روبرو بود. اگر نتانیاهو در واشنگتن دی سی علیه این توافق صحبت می کرد، بنت باید آن جا می بود و سعی می کرد از جناح راست از او پیشدستی کند.
به عبارت دیگر، بنت در آن زمان یک انگیزه ایدئولوژیک و نیز یک انگیزه سیاسی داشت.
اما امروز این معادله تغییر کرده است. در حالی که نخست وزیر بنت هنوز هم به طور واقعی با این توافق مخالف است اما دیگر منافع سیاسی برای مقابله با آن را ندارد. در واقع، منافع سیاسی امروز برعکس و از این قرار است: به طور علنی با آمریکایی‌ ها وارد جنگ نشوید و با رئیس جمهور جو بایدن روابط خوبی برقرار کنید.
دلیل این که این رویکرد از نظر سیاسی مصلحت است این است که بنت واقعاً جایگزین دیگری ندارد. زمانی که نتانیاهو به واشنگتن  دی سی رفته و علیه این توافق صحبت کرد - اقدامی که به اعتقاد من به دلیل آسیبی که به حمایت دو حزب از اسرائیل وارد کرد اشتباه بود - به دو دلیل توانست این کار را انجام دهد: یک این که نتانیاهو از پرستیژ و اعتبار بین المللی برخوردار بود و همچنین از حمایت سیاسی در داخل کشور نیز بهره مند بود.
بنت فاقد هر دو است. او از اعتبار بین المللی برخوردار نیست - و در ایالات متحده نام آشنا نیست - و در داخل از حمایت سیاسی برخوردار نیست. حتی اگر او بخواهد در مقابل بایدن قرار بگیرد، به مقابله با چه کسی می‌رود؟ پنج همکار عضو یامینا ام کیس (یک اتحاد سیاسی اسرائیلی از احزاب راست است که در ابتدا به عنوان راست جدید و اتحادیه احزاب راست ( اتحادیه خانه یهودی و توکوما ) پیکربندی شده بود.)؟ یائیر لاپید از او حمایت نخواهد کرد و همچنین مراو مایکلیلی از حزب کارگر یا نیتزان هوروویتز از مرتز نیز او را حمایت نخواهند کرد.
بنابراین، بدون هیچ گونه حمایت سیاسی داخلی و بدون وجهه و اعتبار بین المللی برای تکیه بر آن، او نمی تواند کار زیادی انجام دهد.
و این یک مشکل است. بله یک مشکل است زیرا در نهایت تنها اسرائیل است که در منطقه ای ناآرام و آشفته با یک ایران جسور شده روبرو می شود.
همچنین یک مشکل دیگر این است، در حالی که جمهوری خواهان می توانند با این توافق مخالفت کنند، زمانی که رهبری اسرائیل در مورد این موضوع سکوت می کند، انجام این کار دشوار است. اندک اظهارات تندی که رهبران اسرائیل در برابر مذاکرات وین بیان می دارند، بیشتر شبیه سخن گفتن است و در واقع هیچ گونه عملی دیده نمی شود. در بین حرف هایشان صدای استعفا را در صدایشان می شنوید. آنها می دانند که نمی توانند کار زیادی انجام دهند و بنابراین تا حد امکان کمتر در مورد آن صحبت می کنند.
جمهوری خواهان به طور خصوصی به این فکر می کنند که اسرائیل کجا ناپدید شده است. اگر اسراییل بخواهد کوین مک کارتی علیه توافق در مجلس نمایندگان به نبرد برود یا میچ مک کانل در مجلس سنا نیز همین کار را انجام دهد، باید در اورشلیم چیزی بشنوند.
بنت و لاپید استدلال خواهند کرد که آنها کار درستی انجام می دهند. آنها از دعوای عمومی و علنی با دولت بایدن که می دانند به هر حال نمی توانند از دستیابی به یک توافق بد با ایران جلوگیری کنند، اجتناب می کنند. در پایان، آنها استدلال خواهند کرد که اسرائیل به هر حال فقط می تواند به خود تکیه کند و با اجتناب از درگیری علنی با بایدن، قدرت مانور بیشتری برای حرکت به سمت جلو خواهند داشت.
بنت در مورد مبارزه با ایران در چندین جبهه و به عنوان « مرگ با 1000 ضربه چاقو » صحبت می‌کند، و در حالی که این استراتژی مشروعیت دارد، چیزی که واقعاً نشان می‌دهد تسلیم شدن در برابر این حقیقت است که هرگونه مقابله جویی و نبرد در جبهه هسته‌ای، احتمالاً از قبل سرکوب شده است.
نفتالی بنت و یائیر لاپید تنها کسانی نیستند که در این وضعیت مسئول هستند. آنها درست می گویند که استراتژی نتانیاهو علیه ایران شکست خورد. زمانی که نتانیاهو در سال 2018 دونالد ترامپ را متقاعد کرد که از برجام خارج شود، او از آماده کردن جایگزینی برای خلاء ایجاد شده غافل شد.
نخست‌وزیر سابق را باید بر اساس نتیجه نهایی به درستی قضاوت کرد -  جدول زمانی ایران برای دستیابی به بمب کاهش یافته است و اکنون نیز به مرحله بازگشت به توافق بد اولیه نزدیک‌تر شده است.
اما همین امر در مورد بنت و لاپید نیز صادق خواهد بود. آنها نیز براساس نتیجه نهایی مورد قضاوت قرار خواهند گرفت. یک توافق بد با ایران، در صورت حصول، اکنون نیز بخشی از میراث آنها خواهد شد.


 

پیوندها

ستاد خبری : 113

بازرسی و رسیدگی به شکایات : 22844076 - 021

صندوق پستی : 3457-16765 و 1974-16765

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وزارت اطلاعات است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
اگر در محيط زندگی و شغلی خود اسناد طبقه بندی شده و محرمانه دولتی را يافتيد، مراتب را به تلفن 113 ستاد خبری وزارت اطلاعات گزارش دهيد و يا اسناد را به صندوق پستی 113 بيندازيد.