مقاله ها
گزارش موفقيت استرتژيك؛ دست‏گيري هسته ترور موساد
مقدمه
در اواخر خرداد ماه 91 طي يك سري عمليات هاي مقتدرانه و برق آسا در مناطق مختلفي از ايران، عاملين اصلي ترور شهيدان شهرياري ، احمدي روشن و قشقايي شناسايي، دستگير و به بازداشتگاه‏ها منتقل شده‏اند. درست دو ماه قبل از انتشار اين اطلاعيه، خبر شناسايي و دست‏گيري يكي از شبكه‏هاي اصلي تروريستي اسرائيل در چند استان مركزي و مرزي ايران كه در نهايت به كشف يكي از مراكز اصلي صهيونيست‏ها در مناطق كردستان عراق منجر شده بود، منتشر شد. يك بررسي ساده در بازه زماني دي ماه1388 تا دي ماه سال 1390، نشان مي‏دهد كه در طي اين دو سال، 5 عمليات تروريستي عليه متخصصين و دانشمندان هسته‏اي كشورمان رخ داده است كه در اين سلسله عمليات‏ها دكتر علي‏محمدي، مصطفي احمدي روشن و رضا قشقايي به شهادت رسيدند و يك مورد نيز به صورت ناموفق پايان يافت. جمهوري اسلامي ايران و وزارت اطلاعات، تا قبل از دست‏گيري عوامل ترور شهيد احمدي روشن تنها توانسته بود به شناسايي و دست‏گيري محمد جمالي فشي، عامل اصلي ترور شهيد علي‏محمدي نائل گردد و بعد از آن ادامه يافتن سلسله ترور‏ها، تبديل به يك چالش و مسئله مهمي براي ايران شده بود. اين ترور‏هاي سازمان يافته، نشان از رخنه رژيم صهيونيستي در محيط امنيتي ايران و تشكيل هسته‏هاي ترور شبكه‏اي مي‏داد. اين شبكه‏هاي ترور به نوعي طراحي گرديده بودند كه هيچ‏كدام از وجود ديگري اطلاع نداشته و يك‏ديگر را نمي‏شناختند و به حدي پيچيده و سازماندهي شده بودند كه براي كشف آن‏ها نياز انجام عمليات‏هاي بسيار پيچيده و محرمانه بود. پيچيدگي اين امر تا آن‏جا بود كه وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي، در اواخر فروردين ماه در اطلاعيه‏اي بيان كرد كه تعدادي از اين گروه‏هاي تروريستي در هنگام انجام عمليات شناسايي و بازداشت شده‏اند.
پس با توجه به پيچيده بودن اين امر، مي توان كشف و انهدام اين گروه‏هاي تروريستي به همراه هسته‏هاي اصلي‏شان را در يك بازه زماني نسبتا كوتاه، يك موفقيت استراتژيك و سرنوشت ساز براي جمهوري اسلامي دانست. در اين مقاله سعي شده است تا با استفاده از مصاحبه‏هاي وزير محترم اطلاعات و اطلاعيه‏هاي منتشره از سوي وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي، به بررسي ابعاد مختلف اين موفقيت پرداخته و ملاحظات راهبردي مرتبط با آن را شرح داده شود.
راهبرد مرتبط و بررسي آن
منابعي كه د راين مقاله به آن استناد خواهد شد  سه اطلاعيه  ماه هاي فروردين خرداد و تيرماه 1391 و مصاحبه وزير محترم اطلاعات جمهوري اسلامي، خواهد بود  تا با استفاده ازآن‏ها دست‏اوردهاي مهم  و تاريخي اين عمليات  مهم  تبيين و تحليل گردد.
 
-    طبق بررسي‏ها و پيش‏بيني‏هاي انجام شده، مشخص گرديد كه اين عمليات‏هاي سازماندهي شده در قالب سلول‏هاي سازمان يافته تشكيل شده از لايه‏هايي همچون شناسايي، عمليات و لجستيك طراحي شده كه همگي به صورت شبكه‏اي و منقطع از هم بوده و شناسايي يكي از آن‏ها به هيچ وجه به شناسايي ديگر شبكه‏ها منجر نمي‏شود. اين مورد يعني منقطع بودن اين شبكه‏ها از يك‏ديگر، در مصاحبه وزير محترم اطلاعات نيز ذكر گرديده است. پس با توجه به موضوعات مطرح شده، شناسايي اولين شبكه، به كشف و شناسايي شبكه‏هاي ديگر منجر نشده و در واقع منشا  كشف تمامي اين شبكه‏هاي تروريستي در خرداد ماه، كشف اولين شبكه نبوده است. البته به هيچ وجه نمي‏توان مانع ارتباط كلي اين شبكه‏ها با يك‏ديگر شد، اما وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي از طريق ارتباط اين شبكه‏ها با يك‏ديگر موفق به كشف آنان نشده است.
-    در يكي از گزارشات آمده است كه در عمليات‏هاي شناسايي و بازداشت شبكه‏هاي ترور، تمامي عوامل و شبكه‏هاي وابسته  با اين عمليات تروريستي ، شامل نيروهاي تامين پوشش‏هاي عمليات، عوامل اصلي فعال سازي بمب، عناصر شناسايي سوژه‏هاي مورد نظر، عوامل مراقبت مستقر در صحنه عمليات وعوامل تداركات شناسايي و تمامي آنان بازداشت شده‏اند. همين موضوع ارزش كار وزارت اطلاعات و نيروهاي آن را نشان مي دهد. در واقع وزارت اطلاعات با حالتي انعطاف پذير متناسب با اطلاعات سازماني دنياي جديد توانست به اين مهم دست يابد. واضح است كه وزارت اطلاعات سازماندهي تيم‏هاي شناسايي و خنثي سازي اين شبكه‏ها را  متناسب با سازماندهي هسته‏هاي ترور انجام مي دهد.
-    عمل‏كرد و نقش كشور‏هاي همسايه در آماده سازي زيرساخت‏هاي لازم براي اين جريان تروريستي را نمي‏توان ناديده گرفت. همان‏طور كه در يكي از اطلاعايه‏هاي صادر شده از طرف وزارت اطلاعات بيان شده است كه : « مراكزي كه عوامل سازمان تروريستي موصاد در آن مستقر بوده‏اند، در يك موقعيت جغرافيايي هم مرز ايران در پادگان‏هاي آموزشي دشمن صهيونيستي در آن منطقه، كشف گرديد.» مي‏توان اين جمله را اين گونه بيان كرد كه وزارت اطلاعات براي جمع آوري اطلاعات در اين حوزه، فقط بر حوزه داخلي تمركز نداشته و در عرصه خارجي و در موقعيت جغرافيايي هم مرز با كشورمان نيز متمركز گرديده است. در مصاحبه حجت الاسلام مصلحي، وزير محترم اطلاعات، در مورد اين موضوع توضيحاتي بدين شرح داده شده است :
« اسرائيل، با برپايي پايگاه آموزش تروريستي و پادگان نظامي، حداكثر بهره برداري از خاك يكي از كشورهاي همجوار جمهوري اسلامي ايران را برده است. آن‏ها در كنار ستادهاي عملياتي مشترك آمريكا و انگليس عليه كشورمان برنامه‏هايي را طراحي و اجرا مي كند. البته ما معتقديم كه اين حركات با اجازه و اطلاع دولت مربوط انجام نمي‏گيرد..... تروريست‏ها براي نقل و انتقال اسلحه و مواد انفجاري به راحتي و فراواني از خاك يك كشور همسايه براي رفت و آمد آزادانه به سرزمين‏هاي اشغالي استفاده مي‏كنند»
با بررسي مجدد اين مصاحبه و گزارش‏هاي منتشره، به راحتي مي‏توان به نقش منطقه كردستان عراق در اين حركات تروريستي پي برد. اعضاي بازداشت شده اين شبكه‏ها، اكثر آموزش‏هاي نظامي خود را در پادگاني با نام « پادگان اشرف » در حوالي شهر اربيل عراق گذرانده‏اند؛ اين كمپ تقريبا مشابه كمپ اشرف متعلق به منافقين در شهر دياله مي باشد. با اينكه بارزاني، مسئول منقطه و گروه حاكم اين اتهامات را به شدت رد مي كند، اما با توجه به سوابق قبلي اين منطقه جغرافيايي و شواهد موجود در مورد گروهك تروريستي پژاك، مي‏توان كاملا مطمئن بود كه آن محدوده ، كاملا تبديل به صحنه آموزش عمليات‏هاي تروريستي رژيم صهيونيستي شده است. حضور اين گروه‏هاي تروريستي و پادگان آموزشي رژيم صهيونيستي عامل دو موضوع كلي است ، نخست موقعيت ناپايدار دولت عراق و ديگري رابطه نزديك رژيم صهيونيستي با كردهاي منطقه كه مورد دوم، به راحتي مي‏تواند تروريسم قومي پژاك را به تروريسم حرفه اي تبديل كند. از نگاهي كلي‏تر مي‏توان گفت كه ناپايداري و شكنندگي دولت‏هاي همجوار جمهوري اسلامي ايران يعني عراق، افغانستان و پاكستان باعث شده است تا اين كشورها نتوانند به درستي با گروه‏هاي تروريستي مستقر در خاك خود مبارزه كنند و عدم اين اشرافيت امنيتي باعث شده است تا خاك آن‏ها تبديل به محيطي براي رشد و نمو اين گروها گردد. اين گروه ها اكثرا با جهوري اسلامي ايران دشمن بوده و همكاري‏هاي نزديكي با رژيم صهيونيستي دارند. به همين دليل بايد سرويس‏هاي اطلاعاتي اين كشورها، هم‏كاري‏هاي خود را به سطوح منطقه‏اي ارتقا دهند و با يك‏ديگر هم‏كاري‏هاي لازم را داشته باشند. بعد از موفقيت وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي ايران در دست‏گيري گروه‏هاي تروريستي با استفاده از جمع‏آوري‏هاي خارجي، در يكي از اطلاعيه‏هاي منتشره نيز به اين موضوع اشاره‏اي گرديده است: « برخي اطلاعات رسمي دريافتي وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي، از سوي برخي از كشورهايي بود كه خاك، تسهيلات يا اسناد هويت اتباع آن‏ها مورد سو استفاده تيم‏هاي تروريستي وابسته به موساد قرار گرفته بود.»
البته در كنار اين كمك‏هاي اطلاعاتي در منطقه، بايد در حوزه سياست گذاري روابط خارجي تدابيري انديشه شود تا كشورهايي كه دچار اين نوع شكنندگي اطلاعاتي يا ناپايداري سياسي هستند سريع‏تر از اين وضع رهايي پيدا كنند.
البته بر اساس منابع ذكر شده، بايد به اين موضوع نيز اشاره كرد كه در طي اين مدت، عمليات‏هاي تروريستي فقط از سوي رژيم صهيونيستي و منطقه مجاور نبوده است و طي يك پروژه كلي و فراگير ايالات متحده آمريكا و انگليس نيز با اين گروه‏ها هم‏كاري‏هاي گسترده‏اي داشته‏اند. با ذكر اين موضوع متوجه مي‏شويم كه اين حركات فقط نوعي عمليات‏هاي تروريستي نيستند و علناً جمهوري اسلامي ايران در مقابل نوعي اقدامات نظامي البته در حوزه اطلاعاتي، در سطح منطقه‏اي و بين‏المللي است و به همين دليل مي‏بايست راهبردها و راهكارهاي ضد تروريستي، در همان سطوح منطقه‏اي و بين‏المللي در قالب‏هاي هم‏كاري و اجرايي انجام پذيرد.
-    بر اساس قسمتي از اين اطلاعيه‏ها ، تعدادي از عناصر اصلي اين پروژه‏هاي تروريستي: « شناسايي گرديده، براي عده‏اي از آن‏ها چهره نگاري به عمل آمده و بعضاً تصاويري از آن‏ها در گريم‏هاي مختلف تهيه شده كه فعلاً براي تمامي آن‏ها تشكيل سابقه شده است ». اين قسمت نشان مي‏دهد كه تعدادي از اين عوامل شامل مامورات ارتباطات فني و عناصر نقل و انتقال تروريست‏ها و تجهيزات متردد در منطقه غرب كشور، متوليان آموزش‏هاي تروريست‏هاي بازداشت شده و فرماندهان ستادي ترورها كه شامل دو گروه اصلي يعني عناصر اطلاعاتي منطقه كردستان عراق و سازمان موصاد مي‏شوند، هنوز دستگير نشده‏اند.
از ديدگاهي ديگر، بايد گفت كه جمهوري اسلامي ايران هم اكنون در حال يك جنگ اطلاعاتي مستقيم با رژيم صهيونيستي در مرزهاي خود بوده و واضح است كه اين پروژه تروريستي به طور مستقيم و در صحنه توسط عوامل و ماموران كادر موساد مديريت و برنامه ريزي شده است. در اين وضعيت هشدار آميز براي جمهوري اسلامي ايران، بايد بر طبق دكترين ارائه شده از سوي رهبر معظم انقلاب يعني      « دكترين تهديد در برابر تهديد » سياست گذاري درستي انجام گيرد. در تيرماه سال 91، در روزي كه به نام سربازان گمنام امام زمان عج نام گذاري شده بود، وزير محترم اطلاعات در همايش سراسري به مناسبت اين روز، با اشاره به رويكرد جديد وزارت اطلاعات اعلام نمود كه سال 91 به عنوان سال « تهاجم اطلاعاتي هوشمند عليه دشمن » نام گذاري شده است.
كتاب جديدي به نام « جاسوسان عليه آمارگدون » توسط خبرنگار سابق شبكه سي بي اس، دن ريو و يوسي ملمن خبرنگار سابق بخش اطلاعات جاسوسي روزنامه هاآرتص منتشر شده كه در آن افشا شده است كه در فاصله بين سال‏هاي 2007 تا 2011 ، ترور دانشمندان هسته‏اي ايران، توسط خود اسرائيلي‏ها و نه ايرانياني كه براي آن‏ها فعاليت مي كردند انجام شده است. نويسندگان اين كتاب، بيان كرده‏اند كه نيروهاي ويژه موساد، براي نصب بمب‏هاي مغاطيسي بر روي خودروهاي در حال حركت آموزش‏هاي ويژه‏اي ديده و در اين زمينه به خصوص داراي مهارت بسيار زيادي مي‏باشند، هم‏چنان آن‏ها براي انجام اين چنين عمليات‏هاي حساسي، به هيچ كس اعتماد نمي‏كنند و خود اين كارها را انجام مي دهند. تيرماه 91، يعني زمان چاپ اين كتاب و اين گزارشات، حاكي از آن است كه هدف اصلي اين حركت، كمرنگ نشان دادن دست‏آوردهاي وزارت اطلاعات و تحت تاثير قرار دادن اين موفقيت بزرگ در لواي نوعي عمليات رواني است. البته پيش‏نهاد مي گردد كه به گونه‏اي مناسب و متقابل با اين عمليات‏هاي رواني مقابله گردد و به هيچ وجه ناديده گرفته نشود.
-    عوامل ترور شهيد احمدي روشن، بعد از دست‏گيري پرده از برنامه ريزي براي خراب‏كاري ديگري برداشتند كه بسيار خطرناك است. آن‏ها در اعترافات خود بيان داشته بودند كه ماموريت بعدي كه از سوي موساد به آنها ابلاغ شده بود، انجام عمليات خراب‏كاري و انفجار در محل‏هاي زيارتي و محل‏هاي عمومي پر ازدحام بوده است كه آن‏ها در حال فراهم آوردن زمينه‏هاي اجرايي آن ماموريت‏ها بودند. به نظر مي‏رسد موساد يا جريان‏هاي تروريستي ضد ايراني، در حال تغيير اهداف خود از امنيت ملي به امنيت ميهني هستند كه بايد هرچه سريع‏تر براي مقابله با اين نوع تهديدات آمادگي لازم را كسب كرد.
نتيجه گيري
در پايان بايد گفت كه دست‏رسي به اين موفقيت بزرگ حاصل انطعاف پذيري و افزايش قابليت سازماني در برابر اقتضائات عصر جديد، توجه و تاكيد بر اطلاعات انساني و اولويت آن بر اطلاعات فني و توجه به سرمايه انباشتي ناشي از تجربه نيروهاي وزارت اطلاعات است و اين موفقيت وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي ايران در شناسايي و دست‏گيري شبكه‏هاي تروريستي كه عامل ترور دانشمندان و متخصصان هسته‏اي كشورمان بودند، دست‏آوردي بزرگ و شايان مباهات است. درپايان كلام، شايد ذكر اين نكته ضروري به نظر آيد كه خداوند مي فرمايد : « اي رسول خدا، در جنگ با كفار چون تو تير انداختي ، نه تو ، بلكه خدا افكند تا كافران را شكست دهد. »