انتشارات
یکشنبه 17 مرداد 1389 سياست هاي تروريسم هوايي
نويسنده: پيتر جان
ناشر اصلي: نشريه تروريسم و خشونت سياسي
نوبت و سال انتشار: پاييز 1998

توضيحات:
پيتر جان استاد علوم سياسي دانشگاه مانيتوبا در كانادا است . او در اين دانشگاه موفق به گذراندن دوره تخصصي در علوم اطلاعاتي و سياست هاي خاورميانه گرديد. از جمله آثار او مي توان از ،″ هواپيما ربايي : امنيت خطوط هوايي و تروريسم بين المللي ″ چاپ 1991 ، نام برد .
در بيست و يكم دسامبر 1988 هواپيماي پان آمريكن يكصد و سه ، فرودگاه هيثرو در لندن را به قصد نيويورك ترك نمود . اين جت بوئينگ هفتصد و چهل و هفت حامل ، دويست و پنجاه و نه سرنشين بود و اكثراً شامل آمريكايي هايي مي شد كه براي گذراندن تعطيلات كريسمس خود عازم كشورشان بودند . هنوز چهل دقيقه از پرواز نگذشته بود كه هواپيما به طور مرموزي بر فراز آسمان لاكربي در اسكاتلند منفجر شد و جان تمامي سرنشينان و خدمه و نيز يازده تن از اهالي لاكربي را گرفت .
به دنبال اين انفجار يكي از بزرگترين تحقيقات ضد تروريستي آغاز شد . هنوز با گذشت ده سال از آن واقعه مشخص نيست چه كسي در اين بمب گذاري دست داشته واتفاق نظري در مورد عاملان اين سانحه هوايي وجود ندارد . اگر چه دولت آمريكا و كارشناسان اسكاتلند در سال 1991 دو فرد ليبيايي ازكشور ليبي به نام هاي عبدالباسط مقراهي ، يكي از مقامات بلند پايه كشور مذكور و لامن فيما ، مدير اسبق خطوط هوايي عربي ليبي را در اين جريان مقصر قلمداد نمودند . اين دوتن متهم شدند كه با تهيه يك برچسب خطوط هوايي مالتا و الصاق آن به چمدان حاوي بمب ، توانسته بودند آن را از كشور مالت به فرودگاه هيثرو در لندن ارسال و به درون هواپيماي آمريكايي هدايت كنند . يكي از دلايل اين اتهام وجود روابط خصومت آميز آمريكا و ليبي از اوائل دهه هشتاد مي باشد .
علت ديگر انفجار بمب در هواپيماي آمريكا به ماجراي حمله موشكي ناو آمريكايي به هواپيماي مسافربري ايران در ماه ژوئيه 1988 در خليج فارس باز مي گردد و احتمال اين علت قوي تر است . بسياري عقيده دارند كه كار بمب گذاري در هواپيماي آمريكايي در واقع از سوم ژوئيه 1988 آغاز گرديد . اين قضيه به اين ترتيب اتفاق افتاد كه ناو هواپيما بر وينسنس ، هواپيماي مسافربري ايران را كه اندكي قبل از فرودگاه بندر عباس به هوا برخاسته بود با يك جت جنگنده اف چهارده ايراني به خيال اين كه به ناو نزديك شده و قصد حمله دارد ، اشتباه گرفته و موشكي به سوي آن پرتاب نمودند ؟!‌ تمامي سرنشينان اين هواپيماي ايراني كه اكثراً زائران خانه خدا بودند در اين سانحه جان خود را از دست دادند .
دولت آمريكا نه تنها تلاش نمود براي اين ماجرا عذر و بهانه بياورد بلكه همچنين به كنگره دروغ گفت ، در اعلام نتيجه تحقيقات خود در ارتباط با اين مسأله به كذب گويي متوسل شد و نهايتاً مدال شجاعت نيز به كسي كه اين عمل قهرمانانه را انجام داده بود ، اعطا نمود . هنوز هم فرمانده اين ناو اصرار دارد كه در زمان حمله موشكي ، وينسنس در آبهاي بين المللي قرار داشت . ايران نيز از آن زمان در صد انتقام جويي بر آمد . براي خاتمه بخشيدن به چنين اقداماتي و مقابله با بنيادگراهاي اسلامي ، كشورهاي غربي بايد با يكديگر همكاري نمايند . هواپيما ربايي نتيجه سي سال ضعف و شكست دولت هاي غربي در برخورد با آشوب ها در خاورميانه بوده است .