اخبار استان ها


1398/3/14 سه‌شنبه وزیر اطلاعات در آیین سی امین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در اهواز :

دشمن در برابر ایران دچار درماندگی شده است

وزیر اطلاعات گفت: امروز دشمن با وجود رهبری حمیکانه و داهیانه رهبر معظم انقلاب در برابر ایران اسلامی دچار استیصال و درماندگی شده است. 
   حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمود علوی عصر دوشنبه مورخ 13 خرداد 1398 در آئین سی‌امین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) در مصلای مهدیه اهواز اظهار داشت: اکنون به برکت مبارزات امام خمینی (ره) رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری(مدظله العالی ) و به برکت خون شهدا ، ایران اسلامی قدم به قدم پیشرفت داشته و دشمن مجبور به عقب نشینی شده است.
   وی افزود: در حال حاضر باعنایت رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی ) و ارج نهادن به ارزش‌های انقلاب اسلامی، جبهه مقاومت شکل گرفته و نظام اسلامی دشمنان را وادار به عقب نشینی کرده است.
   وزیر اطلاعات ادامه داد: دشمن در یک جبهه با تمام توان مالی، اقتصادی و با تجهیزات پیشرفته نظامی وارد میدان شده اما جبهه مقاومت با اراده رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی ) و همراهی مردم پیروزی‌های بزرگی را به دست آورده است.
   حجت الاسلام والمسلمین دکترعلوی تصریح کرد: امروز به همت رهبر معظم انقلاب پرچم اسلام از هر زمانی بر افراشته‌تر است و امید است که این پرچم به زودی به دست صاحب اصلی خود سپرده شود.
   وی اظهار داشت: خدا را شاکریم که بار دیگر در جمع مردم خداجوی، مؤمن، فهیم و ولایت‌مدار خوزستان حضور یافته و در کنار این مردم شهید پرور یاد و خاطره امام (ره) را گرامی می‌داریم.
   وزیر اطلاعات ادامه داد: این مناسبت تاریخی را به مردم ولایتمدار خوزستان تسلیت عرض می‌نمائیم و امیدوارم که در سایه مقام معظم رهبری راه امام را به خوبی دنبال کنیم تا این امانت الهی و این میراث ارزشمند امام (ره) را به دست صاحب اصلیش امام زمان (عج) بسپاریم.
   وی افزود: امروز به یاد بزرگ مردی جمع شده ایم که جزو استثنائات تاریخ اسلام بود چرا که رحلت امام خمینی (ره) مصداق فرمایش رسول گرامی اسلام (ص ) است که می‌فرماید: مرگ یک عالم مصیبتی غیر قابل جبران است.
   حجت الاسلام والمسلمین دکترعلوی تصریح کرد: امام خمینی (ره) از جنبه‌های مختلف سرآمد و از کمالات خاصی برخوردار بود و از هر جنبه‌ای درخشش خاصی داشتند.
   وی بیان کرد: امام راحل(ره) از نظر علمی در زمینه فقه، اصول و تفسیر در زمینه‌های مختلف سرآمد بود و در تمام زمینه‌ها نظریات علمی ارزشمندی داشتند که آمیخته با معرفت بود.
   وزیر اطلاعات گفت: نظریه ولایت فقیه با کار استنباط و اجتهاد رقم خورد و اندیشه حکومت اسلامی بر مبنای ولایت فقیه امام خمینی (ره) به زیبایی مطرح شد.
   وی گفت: از دیگر خصوصیات امام این بود که تنها به نظریه ولایت فقیه اکتفا نکردند بلکه در مقام عمل نیز در جهت اجرا و پیاده کردن آن قدم برداشتند.
   حجت الاسلام و المسلمین دکترعلوی یادآور شد: امام خمینی (ره) می‌دانستند که ساقط کردن یک حکومت و بنیان نهادن حکومت اسلامی کار آسانی نیست چرا که حکومت شاهنشاهی با تمام قدرت سعی داشت دست به هر جنایتی بزند تا موجودیت خود را حفظ کند.
    وی بیان کرد: با این وجود امام(ره) وارد مرحله تأسیس حکومت اسلامی شد که در تضادحکومت شاهنشاهی بود و برای امام روشن بود که مشکلات و سختی‌های زیادی را پیش رو خواهد داشت و ممکن است عده زیادی شهید، مجروح و زندانی شوند اما برای امام همه این ها یک مسئله طبیعی بود.
   وزیر اطلاعات اظهار داشت: امام خمینی (ره) به پیروزی در حرکت خود اطمینان داشت و پیشاپیش اعلام کرده بود که سربازان ما سرانجام به پیروزی خواهند رسید.
   وی ادامه داد: امام با این باور فعالیت خود را آغاز و وارد عملی کردن ایده و نظریه ولایت فقیه و تأسیس حکومت اسلامی شد و در دو مرحله حرکت خود را آغاز کرد که یکی در سال ۱۳۴۲ و دیگری در سال ۱۳۵۶ بود.
   حجت الاسلام والمسلمین دکترعلوی تأکید کرد: در هر دو مرحله امام در شرایطی کار را شروع کرد که رژیم شاه در رأس قدرت بود و کسی باور نمی‌کرد که مبارزه سیاسی با رژیم شاه جواب بدهد و مردم او را در این مبارزه همراهی کنند چرا که شرایط داخلی و خارجی مبارزه فراهم نبود.
   وی ادامه داد: در آن دوران شرایط داخلی فراهم نبود چرا که آن هایی که باید وارد صحنه مبارزه شده و تنور مبارزه را گرم می‌کردند، دانشگاهیان، بازاریان روحانیون و سیاسیون بودند که زمینه و انگیزه‌ای برای مبارزه نداشتند.
   وزیر اطلاعات تصریح کرد: در سال ۱۳۴۲ این زمینه فراهم نبود و پس از رحلت آیت الله العظمی بروجردی که مرجع منحصر به فرد مردم و سیاسیون بود و با اشاره او ایران تکان می‌خورد از دنیا رفته بود و خلاء رهبری به وجود آمده بود.
   وی افزود: همچنین از طرف دیگر در دانشگاه‌ها دانشجویان مذهبی و نیروهای مذهبی جایگاه محکمی نداشتند و آن هایی که اهل مبارزه بودند، به دنبال کمونیسم و سوسیالیسم رفته بودند.
   وی بیان کرد: نیروهای بازاری نیز که همیشه در مسائل مختلف اثرگذاری زیادی داشتند در آن زمان انگیزه لازم را برای مبارزه نداشتند.
   حجت الاسلام والمسلمین دکترعلوی گفت: همچنین روحانیون که در تمامی نهضت‌های مختلف پیش قدم بودند در آن دوران انگیزه کافی برای مبارزه نداشتند و گروه دیگری که در فعالیت‌های مبارزاتی کار می‌کردند، سیاسیون بودند که آن ها نیز در قالب جبهه ملی و نهضت آزادی به سراغ مبارزات پارلمانی رفته بودند.
   وی گفت: امام خمینی (ره) با درایت و هوشیاری آرام‌آرام زمینه‌ها را برای مبارزه بخش‌های مختلف جامعه فراهم کرد و تعدادی از مراجع تقلید را گردهم جمع کرده و جلسات متعددی را با آن ها برگزار کرد.
   وی افزود: در رابطه با دانشگاه‌ها نیز امام دانشجویان مذهبی و متدین را فراخواند و جلساتی را با آنها برگزار کرد که روز به روز زمینه مبارزه در بین این دانشجویان فراهم شد.
   وزیر اطلاعات بیان کرد: بازاریان نیز با تشکیل هیأت‌های موتلفه اسلامی از چند دستگی فاصله گرفته و با هم متحد شدند.
   وزیر اطلاعات افزود: امام با تلاش‌های گسترده فریادهای دردمندانه خود را متوجه حوزه‌های علمیه کرد و از روحانیون خواست که در چنین شرایطی به داد اسلام برسند چرا که اسلام در خطر بود.
   وی ادامه داد: با فرمایشات امام راحل(ره ) خون تازه‌ای در رگ‌های اقشار مختلف جامعه دمیده شد و زمانی که امام پرچم مبارزه را برافراشت جمعیت چشمگیری به سمت مبارزه سرازیر شد.
   حجت الاسلام والمسلمین دکتر علوی گفت: سرانجام حماسه عظیم ۱۵ خرداد رقم خورد که زمینه پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۴۲ فراهم شد اما شرایط خارجی در این سال آماده نبود و دنیا به دو قسمت بلوک شرق با محوریت شوروی و بلوک غرب با محوریت آمریکا تقسیم شده بود که آنها اسلام را قبول نداشته و دین را افیون جامعه می‌دانستند.
   وی افزود: سایر حکومت‌های دنیا نیز یا وابسته به شرق و یا وابسته به غرب بودند اما امام خمینی (ره) دستش نه در دست شرق و نه در دست غرب بود و استقلال حرکت خود را از قدرت‌های جهانی اعلام کرده بود.
   وزیر اطلاعات گفت: امام خمینی (ره) با مبارزات خود قدرت آمریکا را از همان ابتدا شکست و در شرایطی که یک ناو هواپیمابر آمریکا در اقیانوس اطلس حرکت می‌کرد و همه حکومت‌های خاورمیانه تسلیم می‌شدند امام خمینی (ره) مقابل رئیس‌جمهوری آمریکا ایستاده بود.
   وی ادامه داد: امام خمینی (ره) چندین بار به شاه پهلوی تذکر داده بود که دست از وابستگی به شرق و غرب بردارد و او که امام را تهدید می‌دانست در نهایت ایشان را به نجف تبعید کرد و بر این باور بود که بار علمی روحانیون قم از مراجع تقلید نجف پایین‌تر است و به همین دلیل آن ها نمی‌توانند در درس خارج فعالیت خوبی داشته باشند.
   حجت الاسلام دکترعلوی اظهار داشت: پس از تبعید امام باتوجه به آگاهی بخشی به جامعه، در شهرهای مختلف ایران یکی پس از دیگری حماسه‌های تاریخی خلق شد و امام خمینی (ره) نیز دورادور این مبارزات را مدیریت می‌کرد.
   وی تصریح کرد: آن هایی که در آن زمان وارد فاز مبارزه می‌شدند یک فاز نظامی و یک فاز سیاسی تشکیل می‌دادند و در فاز سیاسی، سیاسیون مشروعیت رژیم را زیر سوال می‌بردند و در فاز نظامی نیز عده‌ای آموزش چریکی می‌دیدند و با نیروهای مسلح رژیم در می‌افتادند و زمینه سقوط را با مبارزه مسلحانه فراهم می‌کردند اما تا سال ۱۳۵۶ شاه تمام گروه‌هایی که مبارزه مسلحانه می‌کردند را سرکوب کرده و دیگر کسی پا ی کار مبارزه مسلحانه نبود.
   وی تصریح کرد: از طرف دیگر نیز ابر قدرت‌های شرق و غرب بر سر ماندگاری شاه ایران به توافق رسیده بودند و با تأمین منافع خود بر این باور بودند که شاه باید در جایگاه خود باقی بماند.
   وی گفت: همچنین افراد اثرگذار نظیر بازاریان، حوزه و دانشگاه نیز به سایر نقاط کشور تبعید شده بودند و دیگر شخصی برای مبارزه فعالیت نداشت.
   وزیر اطلاعات گفت: مؤسسه مطالعاتی آمریکا اعلام کرده بود که پایه‌های رژیم در ایران مستحکم شده و تا ۲۵ سالگی هیچ‌خطری ایران را تهدید نمی‌کند.
   وی بیان کرد: در این شرایط امام بار دیگر پرچم مبارزه را بالا برد و این بار به سراغ سیاسیون و  نظامیان نرفت بلکه به سراغ مردم آمد اما هیچگاه آنها را به درگیری مسلحانه دعوت نکرد.
   وی بیان کرد: زمانی که امام ارتش را مورد خطاب قرار می‌داد با همان ادبیات با علما صحبت می‌کردند و تأکید می‌کردند که به داد ملت ایران برسند.
   حجت الاسلام والمسلمین دکترعلوی یادآور شد: امام خمینی (ره) در دوازدهم بهمن ۱۳۵۷ که از تبعید بازگشت در بهشت زهرا در سخنان پایانی خود خطاب به سیاسیون فرمودند که من این دولت را تغییر می‌دهم اما زمانی که با نیروهای نظامی صحبت می‌کردند فرمودند ما می‌خواهیم که مستشارهای آمریکایی بر شما سیطره نداشته باشند آیا شما نمی‌خواهید؟ ما می‌خواهیم دشمنان اسلام بر شما سلطه نداشته باشند آیا شما نمی‌خواهید؟
    وزیر اطلاعات گفت: ایشان با حمایت نیروهای نظامی هشت سال دفاع مقدس را مدیریت کردند و در سال ۶۸ به ملکوت اعلاء پیوستند.
   وی افزود: پس از رحلت امام خمینی (ره) این نگرانی وجود داشت که سرنوشت ایران چه می‌شود اما عصر همان روز اعلام شد که حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی )به رهبری انقلاب منصوب شدند و تمامی نگرانی‌ها تبدیل به آرامش شد.
   وی گفت: سکان کشتی انقلاب به دست شخصیتی که تصویر دیگری از امام خمینی (ره) بود سپرده شد و مردم با آرامش بیشتری عزاداری امام را دنبال کردند.
   شایان ذکر است آئین سی امین سالگرد رحلت رهبر کبیر انقلاب عصر دوشنبه مورخ 13 خرداد 1398 با حضور وزیر اطلاعات، مقامات استانی و کشوری و همچنین فرماندهان نیروهای مسلح در خوزستان و جمعی از مردم در مصلای مهدیه اهواز برگزار شد.

 
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اطلاعات