خانه
نقشه سايت
ورود به سايت
تماس با ما
سال جهش تولید
پربیننده ترین اخبار
حماسه 9 دی در کلام مقام معظم رهبری دام ظله العالی
مقایسه جایگاه ایران و آمریکا در بهره برداری از قدرت نرم (2)
آرمانها و دست آوردهای انقلاب اسلامی (3)
بررسی سوابق، رویکردها و برنامه کاری جیلیان برنز
ضرورت توجه ويژه به توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني
بازرسي و رسيدگي به شكايات
ستاد خبري
دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی
مقاله ها
1391/7/15 شنبه
گزارش و تحليل
بودجه آمريكا نمادي از روحيه جاه طلبي و مداخله گرانه دولت اوباما
در تاريخ 13 فوريهي 2012 دولت اوباما درخواست بودجه سال مالي 2013 را ارائه داد كه 54.7 ميليارد دلار آن مختص وزارت امورخارجه، عملياتهاي خارجي و تخصيصات مرتبط بود.
از كل بودجهي درخواستي، 18.6 ميليارد دلار براي برنامههاي تامين بودجه شده توسط عملياتهاي وزارت امورخارجه و ساير بخشها (با افزايش 4.6% نسبت به تخمينهاي سال مالي 2012) و 36.1 ميليارد دلار براي عملياتهاي خارجي (0.1% افزايش نسبت به تخمينهاي سال مالي 2012) اختصاص يافت.
• درخواست بودجه براي عملياتهاي محتمل خارجي و هستهاي در سال مالي 2013
در لايحه بودجه2013همانند سال 2012، دولت ميان تأمين بودجهي امور "هستهاي" بينالمللي و تامين بودجه "عملياتهاي محتمل خارجي" (OCO) تمايز قائل شده است به گونهاي كه در اسناد بودجه از آنها به عنوان هزينههاي غيرعادي اما موقت وزارت امور خارجه و كمكهاي آمريكا (USAID) در عراق، افغانستان و پاكستان ياد شده است. همچنين تخصيصهاي بودجه عملياتهاي محتمل خارجي اهميت مضاعف خود را در آگوست 2011 با تصويب قانون كنترل بودجه (BCA) به دست آورد.
در سال مالي 2013 مبلغ 8.24 ميليارد دلار يعني حدود 15% از درخواست بودجهي امور بين الملل براي عملياتهاي محتمل خارجي است. اين مبلغ 10% كمتراز بودجهي درخواستي سال 2012 و 40% از بودجهاي كه در آن سال تصويب شد كمتر است زيرا كنگره تصميم گرفت تا تخصيص بودجه عملياتهاي محتمل خارجي را براي تأمين مالي موارد و كشورهاي بيشتري در مقايسه با آنچه دولت پيشنهاد داده بود درنظر بگيرد.
• موضوعات كليدي براي كنگره
- عملياتهاي خارجي
دولتهاي خط مقدم: همانطور كه در اين ساليان اتفاق افتاده است، تامين بودجه براي حمايت از امنيت و توسعه فعاليتها در كشورهايي كه از نظر آمريكا شركاي كليدي در امر مبارزه با تروريسم محسوب ميشوند يكي از بخشهاي مهم بودجهي عملياتهاي خارجي و وزارت امورخارجه (State-Foreign Operations) است.
لايحه بودجه عملياتهاي خارجي و وزارت امور خارجه در كشورهاي خط مقدم (كه توسط وزارت امور خارجه عراق، افغانستان و پاكستان را شامل شدهاند) در سال مالي 2012 در مجموع 11.8 ميليارد دلار يا حدود 22% از كل بودجه پيشنهادي عملياتهاي خارجي و وزارت امورخارجه بوده است. از اين مقدار، حدود 5 ميليارد دلار متعلق به عملياتهاي مداخله جويانه وزارت امورخارجه در اين كشورها و حدود 6.8 ميليارد دلار براي هزينههاي عملياتي يو اس ايد (USAID) ، در نظر گرفته شد.
سطوح بودجه درخواستي سال 2013 شامل تامين وجوه طراحي شده هستهاي و عملياتهاي محتمل خارجي ميشود. دولت خواستار 4.6 ميليارد دلار براي افغانستان (29.8 درصد بيش از تخمينهاي سال مالي 2012)، 4.8 ميليارد دلار براي عراق (9.1 درصد كمتر از تخمينهاي سال مالي 2012) و 2.4 ميليارد دلار براي پاكستان (6.6 درصد بيش از تخمينهاي 2012) شده است.
- تامين وجوه مشوقهاي خاورميانه و شمال آفريقا
وزارت خارجه نيازمند 770 ميليون دلار براي تامين وجوه مشوق جديدي براي خاورميانه و شمال آفريقا (MENA) است. از اين عدد، 65 ميليون دلار وجوه پايه براي مشوقهاي كنوني همكاري خاورميانهاي يو اس ايد (MEPI) و 5 ميليون دلار براي فعاليتهاي منطقهاي دفتر برنامههاي خاورميانهاي (OMEP) است. بقيه ي آن وجوه غيرتخصيص يافتهاي هستند كه براي مجاز ساختن دخالت در امور داخلي كشورهاي مختلف جهان و براي حذف نياز به انتقال پول از ساير برنامهها طراحي شده اند.
بودجه مشوق MENA براي تكميل كمكهاي دوجانبه سنتي مانند نماينده كمكهاي مالي چالشهاي هزاره (MCC) طراحي شده است و كمك آمريكا به نوع خاصي از حكومت و معيارهاي سياستگذاري مشروط ميداند.
- سلامتي جهاني
بودجه درخواستي شامل 7.9 ميليارد دلار براي مشوقهاي سلامت جهاني دولت است كه از طريق تخصيصهاي عملياتهاي خارجي و وزارت امورخارجه صورت ميپذيرد. در سال 2012 مبلغ 8.2 ميليارد دلار در اين زمينه تصويب شد. كاهش حدوداً 300 ميليوني بيشترين كاهش در بودجه درخواستي در عملياتهاي خارجي بود و نشانهاي از اتمام يك دهه رشد در بودجه بندي سلامتي جهاني است. در مقايسه با سال 2012 اين بودجهي پيشنهادي در تمام حوزههاي فعاليت سلامتي با كاهش روبرو بوده است اما فقط 1.2 درصد رشد در برنامه ريزي بينالمللي خانواده و سلامتي مولد و يك رشد 57 درصدي در بودجهي صندوق جهاني براي مبارزه با اچاي وي، سل و مالاريا از آن مستثني ميشوند.
مهمترين كاهشهاي بودجه پيشنهادي براي فعاليتهاي دوجانبه در امر اچ آو وي/ايدز ميباشد. دولت اعلام كرده است كه اهدف كنوني را به دليل كارآمدي برنامه و كاهش هزيننههاي دارو ميتوان با سطوح پايين تر بودجه به دست آورد.
• عملياتهاي وزارت امور خارجه
- انتقال غيرنظامي در عراق
براي سال مالي 2013، دولت درخواست 2.73 ميليارد دلار براي عملياتهاي وزارت خارجه در عراق كرده است كه شامل 2.26 ميليارد دلار در عملياتهاي محتمل خارجي ميشود. اين مبلغ بيانگر 23% كاهش نسبت به سطح بودجه تخميني سال 2012 است. دولت در توجيه بودجه بيان كرده است كه اين كاهش بازتاب دهندهي كاهشهاي تخمين زده شدهي هزينه در قراردادهاي امنيتي و پايداري بوده است.
وزارت امورخارجه و برنامهي بازبيني ديپلماسي و دفاعي: اولين دوره ي بازبيني ديپلماسي و دفاعي در پاييز سال 2010 كامل شد و چندين اصلاح را به منظور تغيير منابع ديپلماتيك به سوي كشورها و برنامههاي با بالاترين اولويت شناسايي كرد. در ميان اين اصلاحات، تاسيس يك دفتر جديد منابع انرژي و ارتقا دفتر هماهنگ كننده مبارزه با تروريسم به اداره قرار دارند. وزارت امور خارجه براي سال مالي 2013، خواستار بودجه براي 121 منصب جديد در حمايت از اين دو اداره و نياز آنها به منابع انساني شد. اين مطلب با هدف افزايش 25 درصدي ظرفيت سرويس خارجي تحت عنوان ابتكار منابع انساني وزارت امورخارجه در سالهاي مالي 2008 تا 2014 مطابق است.
- پرداخت انطباقي خارجي
بودجه درخواستي وزارت امورخارجه در سال مالي 2013 شامل 81.3 ميليون دلار براي فاز سوم پرداخت انطباقي خارجي (OCP) ميشود. OCP براي تنظيم پرداخت پايه ي پرسنل سرويس خارجي مشغول در خارج به ميزان قابل انطباق با همكاران سرويس خارجي مستقر در واشنگتن كه دريافتي آنها برپايه ي محلي است طراحي شده است.
- بودجهي وسيع تر و زمينه ي تاريخي
بودجهي درخواستي عملياتهاي خارجي، وزارت امور خارجه و ساير حسابهاي مرتبط به ميزان 54.7 ميليارد تومان در برگيرندهي حدود 1.5 درصد از كل بودجهي درخواستي 3.7 ترليون دلاري براي سال مالي 2013 و حدود 4.8% از بودجه قانوني و اختياري پيشنهادي است. اين بودجه درخواستي تقريباً با تخصيصهاي مصوب سال مالي 2012 زماني كه با تورم تعديل شد، برابر است. درحاليكه اين بودجه درخواستي در مقايسه با سال 2012 نسبتاً در يك سطح قرار دارد، از نظر تاريخي و نسبت به سالهاي پيش تر در سطحي بالا قرار دارد .
تخصيص بودجهي وزارت امورخارجه، عملياتهاي خارجي و آژانسهاي مرتبط در كنار تامين بودجه فعاليتهاي ديپلماتيك و كمكهاي خارجي يكي از ابزارهاي اساسي قانونگذاري آمريكاست كه به واسطه آن كنگرهي آمريكا بودجهي امور بينالملل خود را بررسي ميكند و نيز از همين راه بر شاخهي اجرايي و دستگاه سياست خارجي تاثير ميگذارد.
درحاليكه طي سالهاي دههي 1980 تا 1990 بودجهي وزارت امور خارجه سيري نزولي را طي ميكرد، در دههي اوليهي قرن 21 سيري صعودي به خود گرفته است. اين افزايش را ميتوان معلول عواملي مانند جنگ در افغانستان و عراق و روحيه تجاوزگرانه آمريكايي در مداخله در امور ساير كشوره دانست.
1- همانطور كه سناتور پاتريك ليهي (Patrick Leahy) رئيس كميته فرعي تخصيصات وزارت امورخارجه، عملياتهاي خارجي و برنامههاي مرتبط پيرامون بودجهي سال 2013 اعلام كرد، درحالي مبلغ 52.1 ميليارد دلار براي اين لايحه تصويب شد كه از درخواست بودجهي رئيس جمهور 2.6 ميليارد دلار كمتر و از سال مالي سال 2012 نيز 1.2 ميليارد دلار پايين تر بود.
سناتور ليهي دليل اين كاهش را عدم پيشرفت برنامه آموزشي پليس عراق و به تعليق درآمدن چند ماهه روابط با پاكستان دانست. همچنين حضور آمريكا در عراق موضوع مورد انتقاد سناتور «پاتريك ليهي» بود. با توجه به درخواست 4.8 ميليارد دلاري براي سفارت آمريكا در بغداد، ليهي اين بودجه را "نماد جاه طلبيهاي غيرواقعي و پرطمطراق در آن كشور" دانست ؛
2- خانم هيلاري كلينتون وزير امور خارجه آمريكا در ماه مارس سال جاري در گزارش بودجه وزارت امور خارجه به كميته روابط خارجي سناي آمريكا با بيان اين كه آمريكا جنگ عراق را به پايان رسانيده و در مراحل آخرين مبارزه با تروريسم در افغانستان است تاكيد كرد ادامه فعاليت در عراق، افغانستان و پاكستان براي امنيت ملي كشور، اهميت حياتي دارد.
نسخه قابل چاپ
آرشیو
کلام ولایت
مصاحبه و سخنرانی وزیر
اطلاعیه ها و بیانیه ها
اخبار
اخبار استان ها
سخن هفته
آگاه سازی و هشدارها
تازه های نشر
مقاله
کتاب ها
داستان های اطلاعاتی
درباره ما
ارتباط با ما
آیا می دانید؟
تاریخچه ستاد خبری
قوانین و مقررات
پیوندها
جمعه 10 فروردین 1403
Friday, March 29, 2024
الجمعة, رمضان 19, 1445
3/29/2024 6:39:41 PM
18:39:41
1395/5/17 یکشنبه
کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وزارت اطلاعات است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.